Sla over naar de inhoud

Recensie ‘Doodslag’

Met Maassen door mooi Eindhoven

Doodslag draait om Theo Maassen. Het is zijn idee dat verfilmd wordt. Het is zijn spel dat van de ambulancemedewerker met losse handjes een overtuigend personage maakt. En het is zijn stad waarin gefilmd wordt.

Theo Maassen hoort bij Eindhoven, net zoals PSV bij de lichtstad hoort. Doodslag begint dan ook met het PSV Stadion, voor Nederland de bekendste plek van Eindhoven. Maar snel laat de film zien dat deze stad meer te bieden heeft. De stad straalt als het moet. Met het Philipsdorp, het Klokgebouw, de Witte Dame, de Bruine Heer, en de brede, groene lanen. Maar Eindhoven kan ook duister zijn, met haar slecht verlichte straatjes en bedompte steegjes. En soms is de stad bevreemdend. Met al die graffitimuren bijvoorbeeld. Maassen wist duidelijk wat Eindhoven te bieden heeft. En de gemeente besefte dat maar al te goed, en besloot geld in de film te steken. Zo misstaat Eindhoven niet in een rijtje met Parijs en Venetië. Parijs investeerde immers flink in Woody Allens ‘Midnight in Paris’. En Venetië in ‘The Tourist’. Die films laten de steden dan ook pronken. Al moet je er het stratenplan niet naast leggen. Want de verschillende bezienswaardigheden zijn wel heel apart met elkaar verbonden. In ‘The Tourist’ ligt het vliegveld bijvoorbeeld wel heel dichtbij de Canal Grande. En in Doodslag neemt de ambulance een heel rare route om een patiënt in nood te bereiken. Maar als toeschouwer pik je dat. Als het verhaal tenminste goed genoeg is en de hoofdrolspeler overtuigt. Daar gaat het goed met Doodslag, maar ging het fout bij ‘The Tourist’. Was Johnny Depp in die film hopeloos ongeïnspireerd, in Doodslag speelt Theo Maassen met passie. Je wordt kwaad met hem als een groepje jongens belet dat hij snel naar een gecompliceerde bevalling gaat. En je begrijpt hem als hij slaat. Spijt heeft. Bang wordt. Vertwijfeld is. Kwaad. En revanche neemt.
Natuurlijk ben je je wel steeds bewust dat je naar de beroemde cabaretier aan het kijken bent. Maar in zijn stad is dat niet erg. Het past. Veel beter in ieder geval dan Gijs Scholten Van Aschat, die een slechte cabaretier speelt die de ambulancemedewerker uitdaagt. Scholten Van Aschat speelt als Johnny Depp in Venetië: belabberd. Helaas wordt zijn rol in Doodslag steeds groter. Mede daardoor vliegt de film op het laatst helemaal uit de bocht. Maar gelukkig is daar Eindhoven nog. Als Maassen schietoefeningen doet in de Berenkuil, herinner ik me die honderden keren dat ik daar langs fietste. En als het Stadskantoor in beeld komt, herbeleef ik de tientallen feesten die ik gevierd heb toen PSV weer kampioen werd. In plaats van dat ik koud word van het dramatische einde, krijg ik het even warm. Voor een ex-Eindhovenaar als ik is Doodslag immers vooral een melancholische reis, met Maassen als de perfecte gids. Nee, aan het denken zet de film me niet, wat Maassen en regisseur Pieter Kuijpers ook probeerden. Maar het warme gevoel dat deze film me geeft, is me liever dan welke bedoeling dan ook.

 

Published inarchief